Jak udělat z komunikace svou silnou (webovou) stránku aneb 5 tipů, jak vytáhnout e-shop z okresního přeboru do extraligy

ruka s mobilemProvozujete e-shop, akce a slevy máte na každém pixelu, a přesto to stále není ono? Řešení je možná jednodušší, než byste čekali.

Podle nedávných průzkumů (viz článek Martina Štěrby http://bit.ly/2ayZyUN) je slabinou českých e-shopů komunikace. Podle mě je komunikace slabinou téměř všeho, ale na rozdíl od vleklé manželské krize je u e-shopů náprava o poznání jednodušší.

Uživatelsky příjemného webu lze totiž dosáhnout dodržením několika jednoduchých pravidel. Tady jsou:

 

1. Usnadněte návštěvníkům orientaci
Přehlednost, jednoduchost a snadná dostupnost důležitých informací jsou základní pravidla, podle kterých se v extralize hraje. Jestli je na vašich stránkách třeba kliknout víc než jednou, aby bylo možné začít filtrovat zboží nebo poslat dotaz na jeho nepopsané vlastnosti, je to špatně.

Dobrá komunikace také znamená, že na domovské stránce neuvítá návštěvníky dadaisticky překvapivé „vítáme vás v našem obchodě“, ale jasná informace o tom, čím se zabýváte, v čem jste dobří, jaká je vaše nejžhavější nabídka nebo že jste prodloužili otevírací dobu své prodejny.

Na homepage prostě patří to, co návštěvníky nejvíc zajímá, potěší nebo pro ně může být užitečné, což určitě není informace o tom, kdy vaše firma vznikla. Záplava reklamních bannerů a upoutávek na nejrůznější akce a novinky přehlednosti také moc nepomůže.

Myslete na zákazníka a 
co nejvíce mu usnadněte cestu k tomu, co ho zajímá.

 

2. Zvýrazněte kontaktní údaje
Žádné rolování do hlubin webu nebo na konec tajemné stránky „o nás“. Jasně ukažte, kam vám zákazníci mohou napsat nebo zavolat. A jestli to nemůžete udělat přímo na homepage, máte na to maximálně jeden klik.

Skvělé je, můžete-li ke kontaktním údajům uvést i jméno člověka, který zvedne telefon nebo bude odepisovat na e-maily. Přidáte-li jeho fotku, bude to v neosobním virtuálním světě bod navíc. Pokud ale máte dojem, že vaše Marcelka není dostatečně reprezentativní a nahradíte její fotku nějakou callcentrovou modelkou z fotobanky, získané body se vám naopak odečtou.

Neschovávejte se, 
většinu návštěvníků přestane hledání brzy bavit.

 

3. Odpovídejte co nejrychleji
Když už nemáte všechny potřebné informace na webu a donutíte zákazníka, aby se zeptal, kdy mu notebook dorazí, odpovězte mu co nejdříve. Sebelepší odpověď vám nebude nic platná, pokud dorazí pozdě. Tazatel by si ji už mohl číst v notebooku od konkurence.

Pokud si nemůžete dovolit online chat, postarejte se o to, aby na každý dotaz přišlo zákazníkovi potvrzení, že vám jeho zpráva dorazila. Je-li to jen trochu možné, přidejte také, kdo mu odpoví a kdy se ozve.

Reagujte ihned nebo bude na stejný dotaz 
odpovídat vaše konkurence.

 

4. Buďte srozumitelní
Vaši zákazníci jsou s největší pravděpodobností lidé, a proto ocení, když s nimi budete jednat lidsky. Zapomeňte na „efektivní řešení“ a „termíny expedice“ a jednoduše napište, že jste balík právě odeslali.

Velké firmy občas mívají pocit, že neformální způsob komunikace si nemohou dovolit, ale je prokázáno, že s nárůstem počtu zákazníků k žádné jejich robotizaci nedochází. Desítky výzkumů z celého světa naopak hovoří o tom, že i klienti bank a pojišťoven zůstávají lidmi. Někdy možná trochu naštvanými, někdy oškubanými, ale stále lidmi.

Vaši zákazníci jsou lidé, 
jednejte s nimi lidsky.

 

5. Jděte svým zákazníkům naproti
Ujasněte si, kdo jsou (nebo kdo byste chtěli, aby byli) vaši zákazníci a udělejte jim web na míru. Zapomeňte na to, co se líbí vám, vaší asistentce či ženě nebo manželovi. Graficky, textově a informačně web maximálně přizpůsobte svým zákazníkům. A pokud si nejste jisti, co se jim líbí, zeptejte se jich. Budou se u vás cítit dobře a to je první krok k tomu, aby začali nakupovat.

Web by měl sloužit jeho návštěvníkům, 
dívejte se na něj jejich očima.

 

Odradit návštěvníka nepřehledností webu, nedostatečně popsaným zbožím nebo pozdě zodpovězeným dotazem, neznamená přijít jen o jednu objednávku, nýbrž o jednoho zákazníka, a to je velký rozdíl. V extralize za vás totiž nejvíc bodů nasbírají právě stálí zákazníci.

Pokud důležitost přikládáte pouze zboží a jeho cenám a komunikaci se zákazníkem považujete za druhořadou, z okresního přeboru se jen tak nedostanete. Podívejte se na svůj e-shop a zákaznický servis očima zákazníků a pokud máte v některém z uvedených bodů rezervy, pusťte se do nápravy.

Jak udělat z komunikace svou silnou (webovou) stránku aneb 5 tipů, jak vytáhnout e-shop z okresního přeboru do extraligy
Tagged on: